Oppgaven vi fikk har jeg fortalt om i prefleksjonen, men for å gi en oppsummering, så går denne oppgaven ut på å lage et produkt som skal vise ungdommer i 9. og 10.klasse Vågen MK, altså et reklame produkt, der vi kunne velge hvilken plattform vi ville for å utføre denne oppgaven, grunnet navnet fri plarttform. Jeg valgte å lage en broskyre som skulle vise helt enkelt hva Vågen MK tilbyr. Dette ved å skrive litt kort om skolen, medie fag generelt og litt om hvert av emnene man er innom i løpet av det første året her på Vågen MK.
Jeg tolket oppgaven som en mulighet til å vise unge gutter og jenter som skal velge hva de skal gå på, hvor bra Vågen MK er og få dem til å ville velge det samme som meg.
Vi har jobbet med denne oppgaven i 5 uker og i den første uka så lagde vi en produksjons plan som viste hva som skulle gjøres time for time hver uke, dette var en enorm hjelp, fordi du fikk en grundig oversikt på hva som skulle settes hovedfokus på i de forskjellige ukene. Dette var veldig greit med tanke på at ingenting ble glemt og alt gikk mer eller mindre etter planen.
Jeg var veldig bestemt på at jeg skulle lage en broskyre, men jeg skal helt ærlig si at det ikke er så lett som man tror å lage en bra broskyre! Man vil jo helst lage noe som er litt annerledes, unikt, men alikevell noe som får fram budskapet på en bra måte som appellerer til målgruppa (ungdommer i 9. og 10.klasse). Jeg hentet inspirasjon fra flere broskyrer som jeg så gjennom, spesielt en broskyre som var for en kunstutstilling i Stavanger. Etter litt skissering og samtale med en av lærerene så bestemte jeg meg for å lage en broskyre som skulle være veldig enkel, der jeg skulle bruke bilder som jeg skulle ta i fotostudio der jeg bruker folka som jeg hadde et intervju med innenfor de forskjellige emnene, som modeller der de viste fram et av deres produkter, dette med hvit bakgrunn for å skape et enkelt uttrykk. Jeg skulle bruke veldig enkle fonter og milde farger som tok opp de fargene som var på modellenes klær. En enkel og grei broskyre, med et bra og gjennomført innhold.
Som nevt tidligere så er målgruppa gutter og jenter som går i 9. og 10. klasse som skal velge videregående, hvilken linje de skal gå på. Dette er jo et veldig viktig valg og man vil jo fange interessen til de som er interessert i det som går ut på medier og kommunikasjon. Derfor er det viktig at man har målgruppen i bakhodet med alt du gjør, at alt blir sett på fra målgruppens synspunkt. Det skal jo tross alt leses og sees av målgruppen!! Jeg har jo valgt en broskyre, og her må jeg huske på hva jeg ønsker å formiddle gjennom hele prosessen, med farger, fonter og bilder.
Jeg har så og si jobbet etter arbeidsplanen, det vil si at jeg startet med å planlegge ideen min og lage skisser. Så begynte jeg å skrive innholdet, så tok jeg bilder. Så samlet jeg sammen alle råmaterialene mine som var egenproduserte, lagde et mappesystem på macen og brukte slutten av uke 4 og hele uke 5 på layout. Det var en tidkrevende oppgave som trengte mye planleggning og oversikt for å fungere. Jeg fikk brukt tiden godt og med en gang jeg fikk alle råmaterialene unnagjort så gikk stresset bort og jeg endte opp med et lekkert resultat.
Jeg er veldig fornøyd med det ferdige resultatet, det endte opp akkurat slik jeg ønsket, en gjennomført, enkel og inspirerende broskyre. Jeg tror ikke jeg kan komme på noe som ikke gikk så bra, utenom at jeg kanskje brukte mye tid i starten på ting som ikke var så viktige, så en av ukene midt inni ble ganske stress. Jeg ikke helt fikk timene til å stemme, men som jeg nevnte tidligere så gikk det veldig fint med en gang jeg hadde alle råmaterialene jeg trengte. Jeg har lært utrolig mye av å jobbe med denne oppgaven! Blant annet at det alltid er lurt å skrive ut en test før man skriver ut på dyrt papir eller liknende, gjør man dette slipper man unøyaktigheter og man får se hvordan det vil ende opp, man får en oversikt over resultatet rett og slett.
Jeg tror og håper at det er lite støykilder (ting som hidrer at budksape kommer fram til mottaker) i mitt ferdige produkt, jeg har prøvd å lage det så enkelt som mulig, der jeg har hatt målgruppen i bakhodet hele tiden. Jeg har prøvd å få en helhet som ser bra ut og som følger CRAP reglene.
Hvis jeg skulle vurdert mitt ferdige produkt så er det en broskyre som viser godt hva vågen MK tilbyr, du får ikke bare innblikk i hva du får lære men du får også høre fra elever og til og med en lærer hvordan det er å gå på media og hva man lærer der. Det er en enkel og gjennomført broskyre. Bildene inneholder kjennetegn av de forskjellige emnene og du får også se personen som har blitt intervjuet. Den har en helhet og den følger CRAP reglene. Jeg er veldig fornøyd!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar