Friplattform er en periode som vi i MK jobber med i slutten av andre termin, i denne perioden så skal vi jobbe med å lage et produkt som reklamerer for MK linja på Vågen videregående skole, noe som kan brukes til å få skoleelever i 9-10. klasse til å få en forståelse om hva MK tilbyr eller hva vi gjør på media. Denne oppgaven kalles jo friplatform, det vil si at vi har ganske frie tøyler og kan velge hva vi vil så lenge det holder seg innenfor medie og så lenge det reklamerer for MK linja. Så vi kan for eksempel lage en film, en broskyre eller en bildeserie, du får mulighet til å fordype deg i det du trives best med. Vi får også mulighet til å kunne jobbe alene eller i en gruppe med andre elever som er interessert i det samme. Vi må velge et medieprodukt som kan få fram det du ønsker å formidle til de som skal se, høre, lese det du lager, altså du må være opptatt av målgruppen. Hva synes de er interessant, hva skaper oppmerksomhet og hva kan få dem til å ville velge Vågen videregående MK når de skal velge videregående? Du kan ikke bare lage et hvilket som helst produkt og håpe på det beste, du må sette deg inn i situasjonen og prøve å se produktet for deg i deres perspektiv. Kan dette skape oppmerksomhet og er dette interessant?
Jeg har tenkt å lage en broskyre som inneholder elementer fra foto, grafisk og journalistikk. Jeg har valgt dette fordi jeg rett og slett foretrekker å jobbe med dette og dette er også en oppgave som er grei å gjøre alene uten å være avhengig av en eller flere medelever. Jeg er også veldig glad i å skrive og ta bilder og føler og har erfart at dette er noe jeg mestrer. I tillegg så får jeg en mulighet til å fordype meg innenfor dette og jeg får lov til å forbedre min kreative sans. Jeg skal prøve å få til å lage en broskyre som i grunn er ganske kjedelig til noe som skaper nyskjerrighet. Noe som er hipt og kult, men samtidig får fram og viser MK vågen videregående på en bra og grundig måte, med innspill fra medelever og til og med en lærer. Jeg har da tenkt å lage en brosyre fylt av fine bilder og et lite avsnitt som forklarer hver enkelt tema som vi har gått gjennom i år.
Hvis du ser for deg en journalistisk tekst, som handler om de forskjellige mulighetene her på MK vågen, der du starter på en ingress som forteller først litt om vågen videregående generelt og litt om MK i helhet og noe som får leseren til å ville lese resten, så kommer disse små overskriftene som gjør at vi kommer inn på de forskjellige temaene/emnene vi har vært gjennom, denne journalistiske teksten blir da fordelt inn på flere sider og danner en broskyre. Et emne på hver side. Et spørsmål som stilles til en medelev på hver side for å få fram hvordan det er å gå på MK på vågen videregående og tilslutt et lite innblikk fra lærerens perspektiv, dette gjennom et kort intervju med en medielærer. I tilegg til denne teksten som skal være kort og konkret, men alikevell noe som smaker godt i sansene, så skal det være fine bilder som illustrerer dette. Fordi ved å både se og høre får du med deg 70% mer og ved å ha fine bilder som jeg selv tar så får du også se MK fra mit perspektiv. En broskyre som er både interessant, kul og som får fram elevens perspektiv, lærerensperspektiv og mitt perspektiv. Noe som reklamerer for MK Vågen.
Budskapet har jeg jo kommet litt innpå tidligere, men hovedbudskapet er da å få skoleelever i 9. og 10. klasse til å ville velge å gå på vågen videregående, få fram Medie og kommunikasjon på en kreativ måte for å vise hva vi tilbyr på en interessant og kult måte. Vi viser media ved å bruke media. Vi må tenke over hvordan vi skal gjøre dette fordi målgruppen her er elever som ikke kanskje vet noe om hva MK vågen tilbyr eller i det heletatt hva MK vågen er. Jeg har valgt å bruke virkemiddlene foto slik at de kan se med sine egne øyne, jeg har valgt tekst (journalistikk) slik at de selv kan lese hva som faktisk er mulighet å lære/oppleve på MK vågen, jeg har valgt en intervju del slik at elevene kan se hvordan folk har det her og hvordan det er å være en lærer her for eksempel, og jeg har valgt å lage en broskyre for å vise hvordan et medieprodukt faktisk ser ut ved hjelp av layout og grafisk arbeid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar