onsdag 5. september 2012

Fargelære

I dag fikk vi to oppgaver som handler om fargelære, der vi skulle forklare hva subtraktiv-fargeblanding og additativ-fargeblanding er og finne illustrasjoner som viser forskjellen, deretter skulle vi forklare Ittens 7 fargekontraster, og finne illustrasjoner til dem. 

Subtraktiv-fargeblanding:


EN subtraktiv-fargeblanding, også klat CMYK, er en fargemodell som beskriver farger som skal brukes på trykk, for eksempel på plakater, i aviser og i magasiner.  Blander du de primære fargene Cyan, Magenta og Yellow, får du fargen Key, som er sort. Dette danner CMYK som du ser på bildet:

























Additativ-fargeblanding:


En additativ-fargeblanding, også kalt RGB, er det motsatte av CMYK. Dette er også en fargemodell, men fargene er gjengitt av lys. Her bruker du de primære fargene Rødt, Grønt og Blått (RGB). Blander du alle disse fargene blir det hvitt, er ingen av fargene tilstede, blir det svart. 





















Ittens 7 Fargekontraster:

Kulørkontrast: Er Kontrasten mellom hver enkelt farge, kontrasten er sterkest mellom de rene primærfargene Gul, Rød og Blå. Blander du primærfargene med svart blir de enda klarere, sterkere kontrast, dette kalles 3-klang.








Lyshetskontrast: Svart og Hvitt gir den største kontrasten, når det kommer til lyse og mørke farger. Mellom disse to fargene ligger det mange gråtoner. Farger blir lysere med hvitt og mørkere med svart. I fargesirkelen er det fiolett og gul som gir den største kontrasten. 














Kald/varm kontrast: Setter du kalde og varme kontraster sammen, danner du en kald/varmkontrast. I fargesirkelen er grønn, blå lilla fargene de kalde fargene, mens rød, gult og orange er de varme fargene.   De varme fargene er aktive og nære, mens de kalde er passive og fjerne. blågrønn og rødorange gir den største kontrasten mellom de varme og kalde fargene. 



















Komplementærkontrast: Komplementær kontrasten i fargesirkelen er de fargene som står rett ovenfor hverandre (diagonalt). Komplementær kontrasten består av både en varm og en kald farge, blander du disse fargene blir fargen grålig.














Simultankontrast: Fargene blir påvirket av hverandre, og øye vil framkalle komplementærfargene når vi betrakter en farge. Dette gjør øynene for at vi skal oppnå en fargebalanse.Dette kan man se hvis du plasserer en og samme gråfarge sammen med en annen farge. Da vil den gråe fargen få et skjær av komplementærfargen og vi vil kunne se en annen farge enn grå. 









Metningskontrast:Metningskontrast, også kalt kvalitetskontrast er motsetningen mellom reine og ureine farger. Når reine farger dempes mister de sin fargestyrke. En farge vil bli dempet ved å blande inn hvitt, svart, brunt, grått eller komplementærfargene og fargens renhetsgrad forandres. Kvaliteten vil og bli forandret. 









Kontrasti i arial: Kontrast i areal kan også kalles kvantitetskontrast. Det går ut på at farger med ulik lysstyrke krever ikke like stort areal for å fremstå som harmoniske. Jo mer lysstyrke en farge får, Jo mindre plass krever den når de står sammen med mørke farger. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar